· 

hyperfocus & plakplaatjes

Hi lieve mensen, 

Sorry sorry sorry.. gisteren ben ik de hele middag druk geweest met het opknappen van mijn kamer. Het verven van mijn muren en het in elkaar zetten van een iet wat moeilijkere Ikea kast. En ja ik zit dan zo in elkaar dat ik het dan ook nu af moet hebben. Tussen het verven en schroeven door, dus totaal vergeten om een blogpost te schrijven. Iets met hyperfocus.. Maar goed hier is hij dan mijn blog! 

De laatste tijd  merk ik dat ik heel erg bezig ben met mijn levensstijl, gezond & gelukkig leven. Zo besloot ik op zondagavond dat er een "vision board" moest komen, dus ik trek ergens op zolder een plank tevoorschijn, ga vervolgens op zoek naar een stapel tijdschriften, zet een podcast op en begin enthousiast te scheuren, knippen en te plakken. Zo’n anderhalf uur later is hij af.. mijn "vision board". Nou heeft dit niet perse met ADHD te maken, eigenlijk verre van. Iedereen kan plaatjes uit een tijdschrift scheuren en ze op een houten plank plakken. Maar de focus die ik op dat moment heb is bijna niet te beschrijven. Ik moet en zal nu dat board af maken, ook al betekend het dat ik er de hele avond mee bezig ben en vervolgens de omgeving om mij heen volledig vergeet. Ik zit op dat moment in mijn hyperfocus. Waar ik normaal concentratie te kort kom heb ik het nu te veel. Ik richt al mijn aandacht op het maken van dit board en kan pas stoppen met erover na denken tot hij af is. 

 

Maar waarom een vision board?

Veel ADHD'ers zijn beeld denkers, wij begrijpen dingen veel sneller en makkelijker door het daadwerkelijk voor ons te zien. Een tijdje geleden las ik een artikel in het tijdschrift "Psychologie" (waar ik overigens weg van ben)... dat het voor mensen (specifiek wat drukkere, chaotische ADHD achtige mensen) goed is om je doelen concreet en duidelijk te maken met bijvoorbeeld een vision board. Zodat je, als je deze in het zicht plaatst, constant herinnerd wordt aan je dromen, wensen en doelen. Dat laatste sprak mij ontzettend aan, los van het feit dat ik het heerlijk vind om creatief bezig te zijn, is het nooit verkeerd om op je leven te reflecteren en nieuwe doelen voor de komende tijd te stellen. Zeker nu we langzaam maar zeker tegen het einde van het jaar lopen (hopend dat 2021 stukken beter is). En hoe kan dat beter dan ze zichtbaar te maken voor jezelf en anderen. 

Ik ben blij met het eindresultaat en hoop dat jij, wellicht na het lezen van deze blogpost, ook de concentratie kan vinden om je eigen vision board te maken. 


Liefs Rozemarijn

 

 

 

 

 

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0