· 

Januari

Hi lieve mensen, 

 

Het is al weer januari: de maand van de goede voornemens, gezond eten, veel sporten en enigszins controle proberen te krijgen op je leven en dat in combinatie met een wereldwijde pandemie. Als je mijn vorige blogpost hebt gelezen, dan weet je dat mijn droom helaas niet uitgekomen is. Ik ben niet wakker geworden in 2021 waarin alles beter was en weer normaal. 

Maar dat neemt niet weg dat we er niet iets van kunnen maken, Toch? Dus trek je sportlegging uit de kast, bestel die nieuwe agenda en eet die appel in plaats van een chocoladereep...’You go girl’.. (of Boy)

 

Het einde en het begin van het nieuwe jaar geeft mij altijd de mogelijkheid om te reflecteren en vooruit te kijken. Wat wil ik? Ben ik tevreden? Wat wil ik aankomend jaar veranderen? Hoe word ik de beste versie van mij zelf en voor mezelf. Als ik daar over na denk, kom ik vaak terug bij de volgende dingen:

-een gestructureerder leven

-duidelijk overzicht van wanneer ik waar moet zijn

- dingen afspreken en vooruit plannen

-negatieve energie loslaten

 Zoals je heel misschien wellicht ergens gelezen hebt, heb ik ADHD. Ja ik vond het zelf ook heel bijzonder...(geintje natuurlijk). Dus het structureren, plannen en organiseren is niet iets wat ik van nature heb meegekregen. Het tegenovergestelde.. Ik vind het onwijs moeilijk om een planning te maken en mij hier vervolgens aan te houden. Dat is de reden dat ik nu snel deze blogpost probeer af te maken, terwijl ik over 1.5 uur op het werk moet zijn, en nog in mijn pyjama loop. Dus ja, een planner zou handig zijn. Dus ik vroeg mezelf af: Roos wat voor een planner wil je? Als jij je droomplanner zelf kon samenstellen, hoe ziet hij er dan uit? 

(Even voor de duidelijkheid dit is geen sponsoring, dit was gewoon een zoektocht naar een ADHD bestendige of ‘roos’ bestendige planner.)

Naast dat ik het fijn vind om per dag te kunnen zien wat ik heb afgesproken en hoe laat ik er moet zijn, ben ik dol op ‘to do’ lijstjes. Het gevoel om bepaalde taken af te kruisen vind ik heerlijk.  Op het internet lees je veel over ADHD en bullet journals. (Voor de mensen die niet weten wat dat is: een leeg notitie boek met stippeltjes papier waarop je zelf je agenda maakt geheel naar eigen wens.) Wat ik overigens erg bijzonder vindt want, de meeste ADHD'ers zijn erg perfectionistisch, wat bij mij resulteert in 3 bullet journals waarvan ik er uiteindelijk geen gebruik. Dus ik ging het internet op. En in de wereld van planners en agenda's kwam ik er een aantal tegen die ik eigenlijk wel even wilde delen. 

 

1. De agenda van ‘Geef me de 5’ Geef me de 5 is een unieke methodiek die antwoord geeft op alle vragen rondom autisme. De planner is speciaal ontwikkeld voor mensen die moeite hebben met een overdaad aan prikkels. Hij is verdeeld in dagen en tijdsblokken.

 

2. De Plenda agenda. Deze agenda Heb je in verschillende versies. Voor studenten/scholieren en voor "volwassenen". Deze agenda is opgebouwd uit een jaaroverzicht, maandoverzicht, kwartaal overzicht en bevat onder andere to do lijsten. 

 

3. My Journal agenda van A-Journal. Dit is een agenda in combinatie met to do lijsten. En soort van ingevulde bullet journal waarbij je alleen de informatie nog in hoeft te vullen. Erg overzichtelijk en prikkel vrij. 

 

4. De Masha planner. De planner die je helemaal zelf kan customizen en naar je eigen hand kan zetten. Bij de planner zitten verschillende stickers die je naar eigen inzicht kunt gebruiken. 

 

Mijn keuze voor 2021 is gevallen op de ‘My Journal’ agenda. Een dezer dagen komt hij binnen en zal ik met jullie delen hoe deze mij bevalt! 

 

Naast het plannen heb ik ook meer bewegen als goed voornemen. Als je mij een beetje kent weet je dat sporten niet helemaal mijn ding is... Maar gisteravond goed begonnen met het eerste rondje hardlopen! En ja, een klein beetje spierpijn kun je wel zeggen..

Ik ben dus reuze benieuwd wat jou goede voornemens zijn?

Laat je mij jouw goede voornemen weten en hier onder achter?!

 

 

Liefs, 

Rozemarijn

Reactie schrijven

Commentaren: 0