· 

10 dingen die iedereen MOET weten als je iemand kent met ADHD.

 

Hi lieve mensen, 

 

Ja, ik ben hartstikke schuldig... vorige week geen blog. Ik had nogal een hectische week, en als ik iets schrijf wil ik dat het iets nuttigs is!

Dus hier ben ik weer!

Mocht je nieuw zijn op mijn pagina welkom, ik ben Rozemarijn. Hier vertel ik mijn verhaal over ADHD en geef ik mijn mening en kijk hierop. Ik ben dus geen hooggeleerde professor, psycholoog of arts. Ik ben gewoon een meisje van 22 die een platform wil creëren voor andere meiden (en jongens natuurlijk) die tegen dezelfde issues en problemen aan lopen. 

Tegenwoordig kennen we allemaal wel iemand die ADHD heeft. Je broertje, je nichtje, je vriend of vriendin, je partner, je collega en ga zo maar door. Kortom een ADHD'er vraagt om een hoop geduld, maar vooral liefde! Het is zeker niet altijd even makkelijk om met ADHD'ers om te gaan maar om je zelf en je geliefde te helpen, zijn hier de 10 dingen die je moet weten wanneer je van iemand houdt die ADHD heeft. 

 

1. Wees geen mentor of psycholoog. 

 Vele van ons (adhd'ers) heeft al een gigantisch psychologisch traject achter de rug en hierbij verschillende artsen en psychologen gezien. Niets is vervelender dan iemand, goed bedoeld, jou psycholoog of mentor gaat spelen. Vind je dat er iets anders kan of dat het gedrag niet gepast is voor dit moment of deze situatie? Zeg dat dan gewoon, zonder over te komen alsof je ons gedrag bestudeerd. 

 

2. Ken je kennis

hou je van iemand met ADHD? Op welke manier dan ook, verdiep je dan in wat ADHD is, voor je een oordeel velt. Lees een boek, kijk een youtube video of lees mijn blog. 😉

 

3. Reminders 

ADHD'ers staan erom bekend om vaak dingen te vergeten. Dit doen wij niet bewust of expres. De hersenen beschikken over een filterfunctie. Bij ADHD'ers werkt deze minder goed, maar dit betekend niet dat je ons de hele dag door hoeft te helpen herinneren aan 101 dingen. Sommige dingen kunnen we zelf onthouden of we hebben een systeem of reminder om te zorgen dat we dit niet vergeten. Het (te) veel herinneren, hoe lief en goed bedoeld dit ook is, leidt vaak tot frustratie en een gevoel van wantrouwen. Wat mij brengt tot mijn volgende punt. 

 

4. Boos, bozer, boost. 

Als we gefrustreerd zijn, uit dit zich vaak in woede. En als we dan boos zijn, zijn we echt boos. Uit onderzoek is gebleken dan 90% van de volwassenen dagelijks last hebben van stemmingswisselingen en woede uitbarstingen. De oorzaak van zo’n uitbarsting kan van alles zijn. Een kastje wat niet in elkaar wil tot de hond die met zijn vieze poten over het tapijt loopt. Er zijn echter wel triggers die deze uitbarstingen sneller tot uiting laten komen bijvoorbeeld: het vergeten van de ADHD medicijnen, moe zijn, te veel prikkels of een laag zelfbeeld. 

Geef iemand tijdens zo’n "bui" genoeg ruimte en laat diegene even afkoelen. Iedere ADHD'er heeft zijn eigen manier om hier mee om te gaan, we zijn tenslotte allemaal individuen en allemaal net een beetje anders. Maak het bespreekbaar wat jij fijn vind in zo’n situatie. 

 

5.  "Het is meer dan een gebrek aan focus". -Jennifer Lynn.

 

6. Huilen, lachen en ruzie maken op een dag. 

De hele dag razen er veel verschillende emoties door je lichaam heen. Het ene moment kunnen we  lachen en hebben we de tijd van ons leven terwijl 10 minuten later alles helemaal k*t is. Reguleren van emoties is iets wat wij niet zo goed kunnen. Ook zijn ADHD'ers heel snel emotioneel. We voelen onze emoties heel sterk en uiten ze heel snel. We zijn een open boek over onze emoties. Neem als partner, vriend(in) of collega niet alle emoties te persoonlijk of te letterlijk. We bedoelen het niet altijd zo, we drukken ons alleen vaak te sterk en snel uit en in dat moment voelen we ons echt even zo, maar 10 minuten later kan het zo weer anders zijn... Niet even makkelijk daar ben ik me van bewust. 

 

7. Ruimte 

Geef ons de ruimte. Hoe meer je je ADHD geliefde op de nek zit, hoe minder er uit de vingers komt. Geef je ADHD'er ademruimte en laat hem of haar dingen zelf doen. 

 

8. "We zijn niet lui of dom."- Chad Snelson.

 

9. geduld..

Heb geduld met ons. Ook als we even niet luisteren, doen wat we moeten doen of weer eens thuis komen met de verkeerde boodschappen. We doen ons best, echt waar!!

 

10. Focus op het positieve!

Als er dingen niet lekker lopen of mis gaan focussen we ons vaak op het negatieve. Focus op wat jou geliefde uniek maakt! Accepteer en respecteer dat het brein van een ADHD'er anders werkt dan een "normaal" brein. 

 

liefs Rozemarijn 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Brigitte (dinsdag, 19 januari 2021 21:56)

    Lieve Rozemarijn,

    Een feest van herkenning en wat goed beschreven.
    Dank je wel.